måndag 5 augusti 2013

Island - ett minne för livet

För att komma hemifrån och fira min födelsedag for maken och jag till Island. När man fyller år mitt i juli och vill resa bort och inte gillar värmen är många länder uteslutna. Island var perfekt (lite för perfekt kanske) då vi hade temperaturer på +9-15 grader. Vi råkade pricka deras sämsta sommar sedan 1955. Vad gjorde det att regnställ och tjock tröja utgjorde packningen istället för bikini och flip-flops. Det var en underbar resa och vi fick uppleva, se och äta massor av gott och fint. Jag bjuder på en liten bildkavalkad.


Det var en mäktig känsla att vara på Thingvellir och
 blicka ut över ett verkligt historiskt landskap.


Thingvellir, ett av Islands två världsarv.


En spricka mellan den amerikanska och europeiska kontinentalplattorna.


Sejlandsfoss vattenfall bakifrån. Här bakifrån får man önska sig något.


Sejlandsfoss vattenfall framifrån.


Gullfossens vattenfall. Först 11 meter och sedan 21 meters fall.


Ännu ett vattenfall som jag har glömt namnet på.


Termiskt område där det osar svavel och puttrar i jorden.


Från början var glaciären mycket större men
vulkanutbrott och aska smälte bort mycket is.


Gejsern Strokkur exploderar ungefär var 5 minut.


Över stock och sten och genom glaciärfloder.
 Inget är omöjligt ombyggda isländska fordon.


Även på steril mark som lavafälten finns
det mindre nogräknad växtlighet.


I naturreservatet Thórsmörk fann vi vacker natur
 med bl a isländsk skog, d v s björksly.


Rara orkidéer.


En vandring i bergen i Thórsmörk påminde oss om Skottland.


Det kommer mera från Island en annan dag, bl a vad jag stötte på för bokrelaterat m m.

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Underbara bilder! Island verkar vara ett spännande land.

Ingrid sa...

Väldigt fina bilder! Jag har vinterminnen från Island (så mina foton från 2004-05 är helt fyllda av is och snö). Visst är Island ett fantastiskt (vackert) land. Jag skulle väldigt gärna åka tillbaka under sommartid. Ser fram emot dina bok-intryck!

Anna sa...

Härliga bilder! Skulle gärna resa till Island! Kul att se att ditt bloggsommarlov är över!

bloggbohemen sa...

Island är ett riktigt drömresmål! Hoppas vi kommer att åka dit någongång!

Välkommen tillbaka till bloggosfären efter bloggpausen!

Vargnatts bokhylla sa...

Åh vilka härliga bilder! Island har alltid varit en dröm för mig, någon gång vill jag verkligen ta mig dit :)