onsdag 18 december 2013

Mina boktips till Sockenbladet i december


Maries boktrippel om böcker om böcker
I detta nummer av Sockenbladet är temat samlare och det finns många som samlar på böcker, om än i blygsam skala. Det må vara alla Harry Potter-böcker eller Vilhelms Mobergs utgåvor som intresserar oss, men en alldeles speciell kategori av böcker handlar om böcker. Här är tre av dem. 

Boktjuven – Marcus Zusak
Efter att ha läst Boktjuven  är jag både helt tagen och betagen. Normalt brukar jag inte lägga så mycket tid på ungdomsböcker men när ljudboken kom i min väg tyckte jag det var en bra idé att samtidigt få mig lite engelska till livs, och jag ångrar mig inte! 

Den nioåriga Liesel reser 1939 tillsammans med sin bror och mor till en fosterfamilj i Molching som ska ta hand om syskonen. På tåget dör brodern och flickan får ensam flytta in till den nya familjen. Läsaren får följa Liesels utveckling under en tid i Tyskland då andra världskriget kastar en lång, mörk skugga över livet. Döden är berättaren och vid denna tid är döden en allt vanligare gäst. Det skulle ha kunnat vara abstrakt men det är faktiskt ganska poetiskt berättat stundtals. I husets källare gömmer familjen en ung jude vars vänskap kommer att betyda allt för Liesel. Hon kan inte läsa och stjäl böcker som hon övar på att lära sig läsa nattetid tillsammans med fosterpappan Hans. Hon stjäl dem från en begravningsplats, ett nazistiskt bokbål och inte minst från borgmästarens bibliotek.  

I den här boken betyder orden mest av allt. Till slut lär sig Liesel t o m att läsa så bra att hon läser högt för grannarna i skyddsrummet under bombanfallen. Upplösningen kommer jag inte att avslöja men att böcker och skrivande blir flickans räddning är ingen underdrift. Det är en bok som jag tror de flesta vuxna kan ta till sitt hjärta trots att målgruppen är yngre.
 

Drömbokhandeln – Laurence Cossé
Francesca, en rik arvtagerska möter Ivan, bokhandlarbiträde som går mot strömmen och föredrar att saluföra bra romaner. Dessa två finner en gemensam nämnare i kärleken till goda böcker och på en vecka utarbetar de ett mönster för hur en ny bokhandel skulle kunna ta sig ut och fungera. Bokbeståndet ska bestämmas av ett antal lektörer, författare med oförvitlig smak för den goda romanen. Första halvan av boken handlar i stort sett om alla förberedelser Francesca och Ivan gör för att öppna sin bokhandel. Det är roligt att följa deras förberedelser, som dock ibland blir lite för detaljerade, men det är den del av boken som tilltalar mig mest.
 

Bokhandel Au Bon Roman öppnar i Paris och blir nästan över en natt en klar succé. Bokälskare flockas till affären som inretts med soffor där litteraturälskare i lugn och ro kan sitta ner och läsa, bara det är oerhört tilltalande. Det dröjer dock inte länge förrän Francesca och Ivan stöter på problem. Deras lektörer utsätts för olika sabotage, förtalskampanjer genom annonser och artiklar i tidningarna riktas mot dem och till slut öppnar flera andra bokhandlare på samma gata.  

Jag delar inte många andra bloggares dröm om att själv ha en egen bokhandel då jag tror att det skulle vara ett säkert sätt att döda min egen läslusta. Däremot som bokälskare är jag särskilt glad över böcker som hyllar böcker. Det är riktigt läsgodis det. Listan längst bak i boken över de böcker som nämns i boken är trevliga. Det franska inslaget är såklart tungt men jag kunde inte låta bli att kryssa för de böcker jag läst och göra en egen över de som jag själv blev inspirerad över att läsa.  

Den självklara frågan till slut blir då såklart vilken min favoritbokhandel är. Dessvärre kan jag inte säga att jag stött på någon i Sverige som passar för den prestigefyllda titeln, men många, många besök på Blackwells i Oxford har gjort mig övertygad om att där finns en verklig pärla. 
 

Alan Bennet – Drottningen vänder blad
Det är något kittlande och lockande att använda en riktig person och en så aktad som den engelska drottningen som huvudperson i en bok. Sue Townsend gjorde likadant på 90-talet i The Queen and I och Alan Bennett gjort om tricket och gjort det bra. Boken som kom ut för några år sedan heter Drottningen vänder blad 

En vacker dag är drottningen ute och promenerar med sina hundar och där finns plötsligt bokbussen. Hon tycker det vore väldigt oartigt att gå sin väg utan att låna en bok och så är läsprojektet igång. Drottningen blir en riktig bokmal och det är väl inget fel i att någon läser men när hon börjar intervjua främmande politiker på besök om deras läsvanor och upphöjer en kökspojke, också med litterära intressen, till hennes sekreterare börjar etablissemanget känna sig hotat.  

Samtidigt som Alan Bennett skrivit en rolig bok bedriver han försiktig satir med hovet och andra absurditeter som omger drottningen. Elizabeth II har alltid varit känd för sina väl tilltagna handväskor och nu är det lätt att föreställa sig att hon gömmer en bok eller två däri.


 

Inga kommentarer: