fredag 13 juli 2012

George & Weedon Grossmith - Mr Pooters dagbok

Mr Pooters dagbok är klassisk brittisk humor från slutet av 1800-talet när den viktorianska eran stod på sin höjdpunkt. Bröderna George och Weedon Grossmith är författarna bakom verket. Det skildrar fiktivt hur mr Pooter skriver dagbok i 15 månader över små och ännu mindre händelser i hans liv.

Mr Pooter är bokhållare, gift med en vuxen son. Mr Pooter är tråkig men noterar glatt sina inte så lyckade skämt i dagboken. Hans arbete är tråkigt. Hans liv är tråkigt och hans vänner är tråkiga. Ändå firas dagboken och är en brittisk humorklassiker. Jag måste erkänna att jag i detta fallet inte helt delar engelsmännens känsla för humor i det här fallet. Det är en snobbig humor där det går ut på att mr Pooter är en viktigpetter med en överdriven tro på sin egen förträfflighet och att han ofta gör bort sig.

Det är en lättläst bok och visst log jag här och där åt mr Pooter och hans tokigheter. Flera hänvisningar till personer som var kända vid den här tiden måste jag googla på för att riktigt förstå sammanhanget. En hyfsat bra hängmattebok skulle jag vilja sammanfatta det hela med även om tiden gått ifrån den.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kanske något för mej

mimmimarie sa...

Kanske det. En klassiker hursomhelst som det fortfarande anspelas på mycket i England.