lördag 15 december 2012

Vad jag har missat i bokväg

I DN.s boklördag listar diverse kulturpersonligheter 2012 års 30 bästa böcker. Trots att jag har en ganska diger läslista har jag bara lyckats pricka tre av dem som nämns nämligen:

Jonas Gardells - Torka aldrig tårar utan handskar
Jonas Hassen Khemiris - Jag ringer mina bröder
Gustave Flaubert - Madame Bovary (lästes på gymnasiet)

I olästa bokhögen befinner sig två andra böcker från listan:
Silvia Avallone - Stål
Katarina Fägerskiöld - Åsen

Boklördag försöker sig också på att se trender i årets utgivning. Många böcker har handlat om jag, jag, jag. Olika uppgörelser med föräldrar och barndom i allt från Knausgård till Felicia Feldt. En annan trend som jag också har lagt märke till är alla pappabiografier som rosat marknaden.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

ganska bra missar

En oläst hög är en skatt.

mimmimarie sa...

Hannele: du har rätt. Det ska vändas till något positivt.