torsdag 20 juni 2013

25-öres romaner

Åhlén och Åkerlund gav ut 25-öresböckerna eller som de ofta kallas, lite nedsättande, för pigromaner. Det var ett sätt att sprida litteratur och läsning till massor av kvinnor som inte råd att köpa sina egna böcker eller hade svårt att ta sig ett bibliotek (om sådant ens fanns i närheten). Min livliga fantasi slår genast på sin generator och jag ser pigor liggande i utdragssoffor läsandes i en osande fotogenlampas dåliga sken. För säkerligen fanns deDt då liksom nu kvinnor, som jag gör idag, älskar att läsa. Jag gläder mig 100 år i efterhand å deras vägnar.

Åhlén & Åkerlund blev mycket framgångsrika på att ge ut 25-öresböckerna. Sammanlagt sålde de nio miljoner 25-öresböcker. Det var inte helt kontroversfritt det förlaget höll på med. De fick ta emot kritik för att de "hindrade avsättningen av bättre, inhemsk vitterhet". Strunt i det kan jag tycka idag och i söndags på bussresan i Ljungby berättarfestivals regi gavs vi resenärer chansen att botanisera bland kartongvis av 25-öresromaner. Idag kostar de 25 kronor styck vilket inte är ett överpris för en gammal kulturyttring. Jag fastnade för två. De är inte så tjocka och jag hoppas jag inte fastnar på gammalsvenska uttryck som skref och blevo, vilket kan vara lite bökigt att läsa.

Viva Réenstiernas Vid Målet och Malvina Bråkenhielms Sonja fick följa med mig hem. Om Viva Réenstierna kan jag inte hitta någon information på nätet förutom att många titlar utgavs i detta namn på Åhlén & Åkerlunds.

Om Malvina Bråkenhielm står följande att läsa på Wikipedia:
Hilda Ingeborg Malvina Gabriella Bråkenhielm, född Runsten 25 december 1853 i Norrköping, död 1928.  Bråkenhielm var dotter till kontraktsprosten i Sollefteå teol. dr. Bernhard Runsten och hans maka Ottilia Lövander.
Hon var först gift med ingenjören John Reenstierna och senare med ingenjören Carl Sven Bråkenhielm (1855-1889). Hon var sånglärare i Uppsala och Karlskrona och bildade föreningarna Genom eget arbete och De Gamlas Dag.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

älskar dem, har hittat några, vackra omslag

Hanneles bokparadis sa...

Dantes Divina Commedia finns som 25-äres roman, Jules Verne, Emilie Flygare-Carlén, Émile Zola, Verner von Heidenstam... många olika genrer.