onsdag 12 juni 2013

Piratenposten

Jag fortsätter att botanisera i bunten med Piratenposten jag hittade på Österlen i våras.

Hemmets Journal frågade 1933 ett antal svenska författare vilka fem böcker de vill ha med sig om de hamnade på en öde ö.

Här är Fritiof Nilsson Piratens svar:
1. Almanacka
2. Hagdahl: Kok-konsten
3. Bibeln (med de apokryfiska böckerna)
Rabelais: La vie inestimable du grand Gargantou, pére de Pantagruel.
5. Diary och Samuel Pepys

Min kommentar -
Almanacka kan säkert vara bra att ha med sig för att ha koll på dagarna som går och eventuellt föra dagbok.
Hagdahls kokkonsten kom ut redan 1879 och är en klassiker bland kokböckerna. Häri finns bl a recept på stuvad grävling.
Bibeln. Den kan jag själv tänka mig att packa. Tjock och räcker länge och jag tänker att en öde ö är väl den enda miljö då jag kan tänka mig att plöja igenom den.
Rabelais levde förvisso i en spännande brytningstid mellan medeltid och renässans men han lockar mig föga.
Pepys dagböcker är det enda på listan som jag läst. Bra och oförglömlig läsning.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

haha, almanacka :)
För att inte missa möten?

Hanneles bokparadis sa...

Bibel tror jag också på, många författare och filmmakare använder bibeln på olika sätt.

Carolina sa...

Dagbok hade kanske varit nått..så kan man släppa en egen ö-bok sen när man kommer hem ;)