måndag 12 augusti 2013

En gammal berättelse

I början av sommaren väcktes mitt intresse för Gertrud Almqvists berättarkonst när jag deltog i en sägenresa anordnad av Berättarfestivalen i Ljungby, se här. Vi resenärer fick närmare stifta bekantskap med tre kvinnliga författare som alla hade någon anknytning till Ljungby med omnejd.

Det var inte så lätt att få tag på en bok av Gertrud, men till slut via fjärrlån har jag läst Gwendolins brott och andra sägner från fattighäradet. Boken är utgiven som 25-öresroman 1916 men priset och utgivningsformen ger inte rättvisa åt innehållet. Detta är inte bara en sliskig kärlekshistoria i billighetsupplaga. Nej, Gwendolins brott är en ruggig spökhistoria och de andra berättelserna sägner som jag upplever som både välskrivna och intressanta. Det har varit ett spännande avsteg från modern litteratur att få ta del av gamla tiders berättelser. Jag kan se fotogenlampans sken och känna doften av stekt äpple i den miljö jag föreställer mig att sägner förr fördes vidare från generation till generation.

Läs mera om författarinnan här på Wikipedia.

Inga kommentarer: