måndag 23 september 2013

Kvinnorna kring Linné

2007 när Sverige och världen firade 300-års jubileet av Carl von Linnés födelse gavs det ut en formlig flora (ja ursäkta, jag kunde inte låta bli) av böcker om den store vetenskapsmannen. Denna missade jag av någon anledning men är glad att jag ramlade över den av en tillfällighet. Kvinnorna kring Linné är skriven av två kvinnor. Mariette Manktelow är forskare i systematisk botanik och Petronella Kettunen studerar biologiska mekanismer bakom minne och inlärning.

Jag njöt mest av att läsa om Linnés mor, maka och döttrar som jag vetat ytterst lite om tidigare. Döttrarna var duktiga kvinnor men att de skulle få studera var som ett rött skynke för honom. Vad kunde det inte blivit av dem om de fått chansen? Boken är intressant, läsvärd och jag fick lära mig att det var en kvinna som kom på att man kan bränna brännvin av potatis och som låg bakom tidig forskning av svampsporernas groning. Det är tröstande att även i äldre tider, när kvinnors möjligheter att verka utanför hemmet var små, fanns det kvinnor som kunde utöva inflytande.

Titeln är lite missvisande. Kvinnorna kring Linné visar sig inte nödvändigtvis betyda att de känt Linné utan bara helt enkelt att de kan ha inspirerats av honom och själva varit intresserade av botanik på olika sätt och nivåer, tyckte om blommor eller var duktiga på att måla av dem. Somliga var födda mer än 100 år efter Carl von Linné. Jag får en känsla av att det var ett sätt att dryga ut sidantalet i boken.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Den boken vill jag gärna läsa- vilket bra tips. Den duktiga guiden på Linnés Hammarby talade en del om Linnés döttrar och även om den stränga modern.... (hon som förbjöd Linnés bror att vistas i trädgården eftersom det räckte med en son som fallit bort från prästämbetet.) Nå, det var väl tur att Linné hade stark vilja och starkt fokus.

Hanna på Feministbiblioteket sa...

Den har jag också läst! Håller med om att det inte alltid var jättelätt att se kopplingen till Linné i alla kvinnohistorier.