lördag 30 juni 2012

Halldór Laxness - På tunet därhemma

Det är extra trevligt att läsa när det går att kombinera tre läsutmaningar i en enda bok. Hur? Voila!
1. Lyrans klassikerutmaning
2. Läsa nordiskt inför bokmässan
3. Läsa nobelpristagare

Jag har tidigare endast läst en, inte så värst representativ, novell av Halldór Laxness innan jag gav mig på På tunet därhemma. Det är en självbiografi om författarens barndomsår. I början är det en väldig uppräkning av namn på grannar, på släktingar och på anställd och det är svårt att hänga med i Laxness svängar. Ju äldre han själv blir, ju intressantare blir boken och när han skriver om de olika influenserna på hans eget läsande och senare författarskap kan jag knappt lägga ner boken. Det hela gav mersmak och snart hoppas jag kunna ge mig på tegelstenen Salka Valka också.

1 kommentar:

Boel sa...

Intressant. Jag ska läsa åtminstone Islands klocka del ett i sommar men har inte börjat än...

http://bocker-emellan.blogspot.com/2012/05/klassikerutmaning-laxness.html