fredag 14 januari 2011

I skuggan av min bror

Härmed avslutar jag min dagbok, då jag anser det vara meningslöst att föra bok över sådana grymma saker som ibland sker.” Citatet återkommer flera gånger i boken och författarens brors ord. De avslutar broderns hemliga dagbok förd under 6 månader av tyskarnas fälttåg i Sovjetunionen, fram tills han blev sårad och avled 1943. Uwe Timm väver en fantastisk väv kring denna dagbok, några brev från brodern och sina egna minnesbilder från krigstiden och efterkrigstidens Tyskland. Jag tycker allting som har med andra världskriget är jätteintressant och kastade mig över boken och blev inte besviken trots vissa uppskruvade förväntningar. Krigets tragik som fortfarande kastar sin skugga över dagens Tyskland och även om det funnits en flod av böcker, filmer och teaterpjäser på detta tema känns den här vinkeln fräsch och ogjord. Boken kan rekommenderas.

Inga kommentarer: