måndag 31 januari 2011

Tematrio Feel-bad

Lyrans tematrio den här veckan handlar om feel-bad böcker. Det krävdes lite eftertanke och jag fick gräva djupt i mitt eget minne och även i litteraturhistorien. Feel-bad böcker tillhör inte dem som jag normalt läser så många av kan jag säga.
1. Samhällets olycksbarn av Victor Hugo. Kan det bli mer miserabelt som ursprungstiteln lyder och vars namn bokens efterföljare musikalen bär. En bok som handlar om en man som döms till galarslav och efter nära 20 år vid årorna äntligen slipper fri bara för att jagas av polisen igen. Boken genomsyras av hopplöshet och hur orättvist livet kan vara.
2. En dag i Ivan Denisovitj liv av Alexander Solsjenitsyn är en liten pärla till bok om en straffånge i Sibirien. Hans eländiga liv går ut på att jobba och försöka skaffa sig större matransoner än vad som han tilldelas. Han får kämpa för allt där han sitter i ett läger med undermåliga kläder, får mager kostranson, marscheras till och från arbetet i sträng kyla morgon och kväll och han har inget tidsbestämt straff och vet inte när eller om han kommer härifrån.
3. Den som vässar vargars tänder av Carina Rydberg. Denna bok är mer än feel-bad, den är ond. Titeln är verkligen superp och passar boken bra. Vem behöver egentligen vässa vargars tänder? När jag läste den lämnade den mig sorgsen, betryckt och t o m med lite sömnsvårigheter.

1 kommentar:

Anna sa...

Kul att läsa din trio, du har verkligen hittat några kännasigbedrövadböcker - denna veckan går jag bet. Rackarns också...