måndag 4 mars 2013

Förändrad, förvandlad, förädlad

Jag har smakat på rubriken, vänt och vridit på orden och funderat. Är det bara en fyndig ordlek eller återspeglar det huvudpersonen Erlands utveckling genom boksidorna? Förändrad, förvandlad, förädlad är Helena Miltons debutroman. En relationsroman kallar hon den själv. Fast efter jag har läst boken så lutar jag väl mer åt att det är flera relationer än bara en som avhandlas i boken.

Huvudpersonen Erland tycker om kvinnor, men inte tillräckligt mycket för att stadga sig och skapa ett långvarigt och hållbart förhållande. Han gillar att leka. Helena Milton lyckas väl med att tränga in huvudpersonens karaktär och jag för en bra bild av hur denne man är och fungerar. Läsaren får följa honom när han möter tvenne kvinnor, Cecilia och Mikaela och hur dessa förhållanden utvecklas. Boken är full av detaljer och personernas vardagsbestyr och ibland känns det lite överväldigande.
 
Det är en lovande debut och för den som vill veta mera om Helena Milton så rekommenderas ett besök på hennes hemsida, här.
 
 

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

jo, jag läser gärna mer av Milton.