lördag 2 mars 2013

Ett franskt litet smycke

I Lilla Smycket av fransmannen Patrick Modiano är artonåriga Thérèse huvudperson. Hon är ensam i Paris med få vänner och ingen familj. En dag på en metroperrong får hon syn på en kvinna i gul kappa. Thérèse inbillar sig att det är hennes mamma som övergav henne för flera år sedan i Marocko. Det blir en mani för Thérèse att följa efter henne, finna ut var hon bor, vad hon gör, var hon handlar och äter. Men att gå så långt som att ta kontakt vågar hon inte.

Det är en tunn bok, men ingalunda snabbläst. Den kräver eftertanke under läsandets gång. Den suddiga omslagsbilden tycker jag speglar boken vad gäller karaktären och innehållet. En drömsekvens där jag är osäker på vad det otydliga innehållet egentligen vill säga. Jag uppfattar det som att Lilla Smycket handlar mycket om minnet och dess betydelse. Thérèse har få minnen kvar av sin mor och klänger alltmer desperat fast vid dessa. En ask, en telefonkatalog, ett porträtt. Samtidigt försöker hon använda minnet till att söka efter sin identitet.

Detta var mitt första möte med Patrick Modianos författarskap och jag kan inte påstå att det var kärlek vid första ögonkastet, men efter Lilla Smycket är jag mera nyfiken på att läsa mera av honom.
Tack till Elisabet Grate bokförlag för ännu en kvalitativ fransk bok.

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag har inte läst så mycket av Modiano men jag gillade hans "Dora Bruder"- efter din recension av "Lilla smycket" blir det nog jakt på biblioteket (de brukar köpa in så gott som alla böcker från det här fina förlaget).

Hanneles bokparadis sa...

tunna böcker med eftertanke är trevliga

mimmimarie sa...

Ingrid: lycklig dig som har ett så klokt bibliotek.

Hannele: exakt min tanke.

Anonym sa...

Jag gillade den oxo. Sorglig och medryckande på samma gång.

Pia