måndag 30 maj 2011

Tematrio - Mamma

Med Mors Dag i färskt minne handlar Lyrans tematrio den här veckan om mamma och mammor i litteraturen. Här är mitt urval.

1.Mor gifter sig – Moa Martinsson. Det var många år sedan nu som jag läste den här boken men jag kommer ihåg hur ofta Mia och hennes mor drack kaffe, i brist på andra matvaror och hur de flyttade ofta, ofta med hopp om att få det bättre eller när pengarna till hyran inte räckte till.

2. Yes, Mama – Helen Forrester. En bok av en författarinna som jag slukade för sisådär 30 år sedan. Den står kvar i min bokhylla och idag tycker jag väl närmast att den kan sorteras in i kategorin historiska lättromaner. Flickan i den här boken förskjuts av sin mor. Hon är nämligen frukten av en otrohetsaffär modern hade. Styvpappan ignorerar henne och hon växer upp med en tjänarinna som den som tar hand om henne.

3. Mor Courage och hennes barn – Berthold Brecht. Detta är en pjäs som skrevs 1939-40 när Brecht var i exil i Sverige. Jag har varken sett eller läst pjäsen men känner att det är en som jag borde ta igen för allmänbildningens skull.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

Mor Courage såg jag på teater för länge sedan..