fredag 6 april 2012

Berlinböcker

Jag har nedräkning inför min efterlängtade Berlinresa och halva nöjet med en resa är att läsa om resmålet, planera och längta. Jag försöker alltid läsa in mig på den plats som jag ska åka till, ta del av historien, kulturen och även läsa en del skönlitteratur. Berlin är verkligen ett resmål som det inte lider någon brist av litteratur om. Jag har tidigare läst Folke Schimanskis bok och skrivit om den här.

Första klass resguider är en utmärkt serie för den som bara söker restauranger, caféer och praktiska tips hur telefonautomaterna fungerar, den har jag med mig i väskan MEN jag vill också ha mera kött på benen och den aktuelle Carl-Johan Vallgren gav för tiotalet år sedan ut Berlin på 8 kapitel. Det är hans egen, högst personliga guide till den stad han själv bott i och känner väl.

Jag har plockat bland tipsen, valt och vrakat det som tilltalar mig. Tipsen med litterära aspekter, adresser där Goethe bott, museet tillägnat författarna Berthold Brecht eller Anna Seghers, finns i mångfald och några ska jag väl hinna med. Däremot är det inte lätt att veta hur mycket som är aktuellt 13 år efter utgivningen.

En annan bloggare som också läst Berlin på 8 kapitel är Boklomma.

Inga kommentarer: