måndag 30 april 2012

Läsåret 2012, en besvikelse så här långt

När en tredjedel av året gått är det dags att reflektera lite över vad jag hunnit med att läsa så här långt, höjdpunkter och lågvattenmärken, trender och annat. Mitt eget system går ut på att föra in samtliga lästa och lyssnade böcker i en excelfil där jag också betygsätter på en skala 1-5. Hittills i år är har jag i den skönlitterära klassen lyckats läsa femböcker som jag tyckte var värda en 5.a. Dessbättre har jag på andra sidan skalan inte haft mer än en 2.a så det får jag vara nöjd med. Någon 1.a tror jag aldrig att jag kommer att läsa utan märker jag att boken inte håller måttet, avslutar jag läsningen.

Årets femmor hittills:
Marjane Satrapi - Broderier
Kathryn Stockett - Niceville
Carl Henning Wijkmark - Stundande natten
Imre Kertèsz - Mannen utan öde
Folke Schimanski - Berlin, en stads historia

Årets enda tvåa:
Ann-Charlotte Alverfors - Stjärneklok

Mitt urval av böcker är oftast baserat på recensioner jag läst, tips jag snappat upp, böcker jag får som gåva eller recensionsexemplar och ibland tjusas jag av en författare och siktar in mig på att läsa mera av just denne författare. Trots detta ganska noggranna urval tycker jag att mina medelbetyg på böckerna borde vara bättre. Jag är inte den som hipp som happ poppar på en lästrend eller omskriven bok bara för att alla andra läser den. Nu är jag nyfiken på ni andra väljer ut de böcker ni vill läsa. Hur ofta går ni på minor och var kommer i så fall de boktipsen från?



4 kommentarer:

Ylva sa...

Jag läser ju en hel del ungdomsböcker för jobbets skull och tvingar mig läsa ut dem även fast de är dåliga. Böcker jag blir besviken på är ofta tips från mamma; vi har inte riktigt samma smak men hon är så övertygande när hon säger att en bok är bra...

Anna sa...

Jag är riktigt nöjd med min läsning hittills iår. Jag blandar vilt med boktips från bloggar och nyheter som jag beställer från förlagen. Det passar mig bra, är jag pigg passar ju en sorts böcker och trött en annan. Om jag läser en dålig bok är det oftast en som jag artigt tackat ja till fastän jag egentligen visste bättre...

mimmimarie sa...

Ylva: man lär sig med tiden vilkas tips är värda att tas på allvar och vems smak man alls inte delar.

Anna: Jag försöker också blanda lite som du beskriver, men i år har det av någon anledning inte klaffat så som jag hoppats.

Hanneles bokparadis sa...

ogärna läser jag recensioner, vill inte påverkas...