tisdag 1 maj 2012

Torbjörn Flygt - Outsider

Johan Kraft har hunnit bli en medelålders advokat och i den här boken får vi följa honom när han ser tillbaka på sin studenttid i Lund och perioden därefter när han skaffade sig tingsmeritering. När läsarna lämna Johan Kraft i slutet av Torbjörn Flygts första roman Underdog gick han på gymnasiet. Nu tio år senare har författaren gett sig på konststycket att skriva en uppföljare till en Augustprisvinnande boken Underdog.

Språket är lika underbart rakt och realistiskt i Outsider som någonsin i Underdog. Berättarstilen är lika öppen och hela hans familj inklusive släkten från Uddevalla finns med i den här boken också. Dessutom späs porträttgalleriet på med ett gäng mer eller mindre aparta, men föralldel ganska trovärdig skildrade studenter i Lund. Läsningen, eller lyssnandet i mitt fall, löper på bra och Outsider har varit en ständig följeslagare i öronen mitt ibland allt vårstädande och räfsande i trädgården.

Även om det är irriterande, kan jag förlåta Flygts ofta förekommande politiska rallarsvängar som egentligen inte tillför boken något väsentligt. Dessutom undrar jag varför han väljer just en litt vetare till att spela Pernille, flickvännen som psykiskt sjuk och väldigt svårbegriplig? Underligt nog verkar en av bokens stora konflikter vara mellan lärdomsstaden Lund och ett Malmö i förändring från arbetarstad till ett av norra Europas hetaste regioner tillsammans med Köpenhamn. Kanske bor jag för långt från Malmö för att förstå den djupgående klyftan städerna emellan.

Här är en länk till Torbjörn Flygts hemsida och här har jag skrivit om hans förra bok Underdog.

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag läste den med särskilt intresse eftersom jag har dotter som student i Lund, det var spännande det där med de olika världarna i Lund och Malmö. Vid mina besök i Lund har jag förvånats över hur homogen hela staden är = medelklassig.

Ylva sa...

Jag hörde Flygt berätta om Outsider på litteraturkryssningen och tycker den verkar bra även fast jag är ointresserad av rättsväsende. (Hoppas det inte är för mycket advokatsnack.)

Vicky sa...

JAg hördeFlygt tillsammans med Ylva där han gjorde ett lysande "performance" utifrån boken men jag hade hunnit glömma bort att jag ville läsa boken så nu får jag skriva upp det.