söndag 20 maj 2012

Jonas Hassen Khemiri - Montecore - en unik tiger

Vissa böcker träffar en rakt in i själen, eller kanske rakt i maggropen så man nästan tappar andan. Montecore - En unik tiger av Jonas Hassen Khemiri, är just en sådan bok.

Huvudpersonen i boken råkar heta Jonas Hassen Khemiri, som råkar vara författare och växer upp i Stockholm som son till en svensk mor och en tunisisk far. Här någonstans i gränslandet slutar sanningen och fiktionen tar över. Det blir en slags självbiografisk fiktion som har drag av självbiografi men ändå är fjärran från sanningen. Huvudpersonen Jonas får ett mejl från Kadir, en gammal vän till Jonas far. Kadir föreslår att de tillsammans ska skriva en bok om Jonas far och sedan får läsaren ta del av Jonas fars och Jonas far, växelvis berättad av Kadir och av Jonas. Ju längre historien löper desto mer divergerar deras två versioner. Författaren Jonas Hassen Khemiri säger själv att han skrev boken för att visa hur svårt det är att säga sanningen om något alls.

Visst är innehållet i boken intressant och bra med starka karaktärer jag verkligen vill krypa under huden på men det är språket som främst gör att jag tappar andan. Jag har haft förmånen att lyssna på en lysande uppläsning av Rikard Wolff och Hamid Khemiri. De har inlevelse och gör det säregna språket verkligen rättvisa. Det är inte alls säkert att jag hade haft samma läsupplevelse om jag läst boken för egen maskin.

Jonas Hassen Khemiris hemsida hittar du här.

3 kommentarer:

Linnea sa...

Själv läste jag pappersboken och blev helt knockad av språket. Khemiri är en konstnär i sitt skrivande. Boken hör till mina absoluta favoriter! Jag hoppas hela tiden på att han skriver fler romaner snart...

Nattens bibliotek sa...

Tänk vad olika det kan vara. Jag hade jättesvårt för den boken men älskade Ett öga rött när den om ut.

mimmimarie sa...

Ja, detta är läsning och diskussion i ett nötskal. Olika upplevelser och olika förhållningssätt. Heja bokbloggeri och utbyte av åsikter.