söndag 6 maj 2012

Laurence Cossé - Drömbokhandeln

Francesca, en rik arvtagerska möter Ivan, bokhandlarbiträde som går mot strömmen och föredrar att saluföra bra romaner. Dessa två finner en gemensam nämnare i kärleken till goda böcker och på en vecka utarbetar de ett mönster för hur en ny bokhandel skulle kunna ta sig ut och fungera. Bokbeståndet ska bestämmas av ett antal lektörer, författare med oförvitlig smak för den goda romanen. Första halvan av boken handlar i stort sett om alla förberedelser Francesca och Ivan gör för att öppna sin bokhandel. Det är roligt att följa deras förberedelser, som dock ibland blir lite för detaljerade, men det är den del av boken som tilltalar mig mest.

Bokhandel Au Bon Roman öppnar i Paris och blir nästan över en natt en klar succé. Bokälskare flockas till affären som inretts med soffor där litteraturälskare i lugn och ro kan sitta ner och läsa, bara det är oerhört tilltalande. Det dröjer dock inte länge förrän Francesca och Ivan stöter på problem. Deras lektörer utsätts för olika sabotage, förtalskampanjer genom annonser och artiklar i tidningarna riktas mot dem och till slut öppnar flera andra bokhandlare på samma gata.

Jag delar inte många andra bloggares dröm om att själv ha en egen bokhandel då jag tror att det skulle vara ett säkert sätt att döda min egen läslusta. Däremot som bokälskare är jag särskilt glad över böcker som hyllar böcker. Det är riktigt läsgodis det. Listan längst bak i boken över de böcker som nämns i boken är trevliga. Det franska inslaget är såklart tungt men jag kunde inte låta bli att kryssa för de böcker jag läst och göra en egen över de som jag själv blev inspirerad över att läsa.

Till slut kan jag inte låta bli att gratulera Sekwa till en väl genomförd marknadsföringskampanj, på bl a Facebook, där vi läsare långt innan boken kom ut, kunnat vara med i den allmänna hypen och själva nominera våra egna favoritbokhandlar. Den självklara frågan till slut blir då såklart vilken min favoritbokhandel är. Dessvärre kan jag inte säga att jag stött på någon i Sverige som passar för den prestigefyllda titeln, men många, många besök på Blackwells i Oxford har gjort mig övertygad om att där finns en verklig pärla.

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

den boken vill jag läsa!

Ingrid sa...

Ser jag den här boken på biblioteket ska jag låna den- den där listan över böcker väcker intresse.

Anna sa...

Jag har i allmänhet lite svårt för det där med listor över fin litteratur, ofta känns det elitistiskt. Jag funderar över om det ens skulle kunna gå att ha en obligatorisk litterturkanon i vår skola som de har i t ex Frankrike. Skulle det vara bra?

mimmimarie sa...

Jag är rädd att jag inte känner till begreppet litteraturkanon, men det låter kul.

Petra Rhodin sa...

Partille bokhandel i Sävedalen är en riktig pärla. Tyvärr har kraftig ombyggnad av stadsdelen gjort att de inte kan vara kvar i nuvarande lokaler längre. Håller tummarna för att de hittar nya lokaler och driver sin fina bokhandel vidare.