fredag 27 april 2012

Roy Jacobsen - Underbarn

Till och med 26 maj kan den hugade lyssna till Radioföljetongen, Roy Jacobsens Underbarn. I korthet handlar boken om en ensamstående kvinna som bor med sin ioårige son Finn i en av Oslos förorter. Det hela utspelar sig på 1960-talet och är en stark skildring av den tidens anda. Mamman försöker hålla ihop sin familj som en dag utökas med Finns halvsyster. I samma veva tar familjen in en inneboende, Christian som blir katalysten för ett nytt liv, han kommer med en TV och diverse nya infall till familjens liv.

Finn växer upp och börjar ta ansvar för sig själv och inte minst för sin halvsyster Linda. Ibland verkar han vara lite väl vuxen, för att inte säga lillgammal eller brådmogen för att verkar riktigt sann. När han nära nog har ihjäl en kamrat som hämnd för mobbning, funderar Finn om han verkligen har det som krävs för att "gå hela vägen". Det känns som att just detta är en viktig poäng i hela boken, att växa upp och ta ansvar.

Egentligen känner jag att den här boken inte tillför något specifikt för min del. Det känns som att jag redan har varit här, eller i alla fall läst fler uppväxtskildringar än vad jag har haft lust till. Boken har i alla fall en viss ton av av humor och värme som uppväger en hel del.

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag läste den och tyckte mycket om miljöerna. De var fint beskrivna.

Hanneles bokparadis sa...

humor är inte fel