lördag 16 juni 2012

Bokbloggsjerka 15-18 juni

Annikas bokbloggsjerka den här veckan lyder som följer:

Läser du helst svenska böcker (eller böcker i svensk översättning) eller läser du gärna böcker på andra språk. Vilka i så fall?

1. Engelska: Det blir mest litteratur på svenska hos mig men jag är inte främmande för att läsa på andra språk. Engelska har aldrig varit några problem men jag har glidit ifrån den engelskspråkiga sfären på senare år, vi får se om semesterresan nästa vecka kan råda bot på det.

2. Tyska: Jag försöker också hålla igång min tyska genom att ständigt ha en tyskspråkig bok på gång. Det blir dessvärre en helt annan läsrytm eftersom jag behöver ha lexikon jämte mig och slå i för att inte förlora för många ord, men det är det värt.

3. Danska: I början av året läste jag några böcker på danska, främst för att de inte gick att få tag på på svenska, och det gick bättre än jag vågat hoppas. Knepet var att mumla för mig själv, läsa lite halvhögt på någon slags hemmagjord danska.

4. Norska: Jag skulle tro att det kan fungera med norska på samma sätt som med danska, men det har jag alltså inte provat ännu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett tips att läsa på norska; Ett dockhem. När jag skulle läsa den så hade bibblan den bara på norska. Det var faktiskt riktigt kul, att därmed få läsa sin första bok på norska. Det var inte svårt och så tyckte jag så mycket om boken i sig.