söndag 29 januari 2012

Lars-Olof Hallberg - Fjällbondens avsked

När jag får en fotobok i min hand njuter jag de vackra bilderna och texterna men när Lars-Olof Hallberg har stått bakom kameran vet jag att det finns ännu ett par dimensioner till boken. Många områden han fotograferar och dokumenterar är sådana som är "utrotningshotade", ett sätt att leva, ett yrke, eller en landsända som avfolkas. Dessutom saknas aldrig den mänskliga dimensionen där Lars-Olof är inblandad.

Jag har tidigare i min ägo böckerna om Äppelkungar från Urshult och Den siste bonden i Tämmesboda från Agunnaryd. Bägge handlar de om platser och människor inte så långt från där jag bor. Människorna i Fjällbondens avsked finns däremot långt ifrån mig och deras miljö och levnadsvillkor är främmande. Det har varit intressant att ta del av denna försvinnande kulturspillra i Sverige och fött en längtan att lära känna de svenska fjälltrakterna på riktigt.

Du kan läsa mera om Lars-Olof Hallberg och hans andra böcker här.

Inga kommentarer: