fredag 17 augusti 2012

Vikram Seth - Kärlekens musik

Vikram Seth har skildrat en vacker kärlekshistoria med varsam hand i boken Kärlekens musik och jag är glad att jag beställde den från biblioteket och kom till skott med att äntligen läsa. Det är bok som är gjord för att läsa sommartid då det är lätt att drömma sig bort till platser som Venedig och Wien och hela naturen verkar göra sin egen vackra musik.

Michael och Julia har studerat musik samtidigt i Wien och för tiotalet år sedan varit älskare. Något gick fel och idag lever Michael ensam i London och kämpar som violinist i en kvartett och som musiklärare. Han är desillusionerad och har just inget att leva för när han en dag återser Julia på en buss i trafikvimlet. De börjar träffas och pånyttföder sin gamla kärleksaffär trots att Julia är gift och har barn.

Jag tycker att författaren skickligt väver kärleksberättelsen med musik av bl a Schubert och Bach och tillsammans blir det en underbar roman om kärlek. För en tondöv person som jag utan större kännedom om oktaver, kvintetter, kontrapunkter etc blir ibland det musikaliska lite för dominerande och jag tenderar att bläddra förbi dessa passager. Själva berättelsen förlorar dessbättre inte på de musikaliska utsvävningarna.

2 kommentarer:

Vicky sa...

Jag minns Kärlekens musik som en av de bästa böcker jag läst och har i flera år tvekat om jag ska läsa om den , men har inte gjort det (än) eftersom jag har varit rädd att inte tycka lika mycket om längre.

Boel sa...

Läste den för flera år sedan, men den gjorde inte så stort intryck på mig.

Till skillnad från Vikrams Seths mästerverk; tegelstenen; En lämpig ung man!