fredag 12 april 2013

Berlinresa


En härlig Berlinresa följd av en mycket mindre härlig peiodontal abscess har minskat lust och möjlighet att både läsa och blogga. Resereportage ska jag skriva men vill snarast möjligt glömma detta akuta tandläkarbesök idag som jag är glad hände när jag väl kom hem och inte i Berlin.

Ett besök i glasdomen på riksdagshuset var ett måste den här gången och vilken härlig upplevelse det var att se Berlin därifrån.

Förbjudet att grilla utanför rikdsdagshuset!

Regnvattnet från den öppna kupolen samlas upp i en tratt i mitten

Fin utsikt över centrala Berlin, här mot nya Hauptbahnhof
Det blev rejäl stadsrundtur med maken som aldrig tidigare varit här. Det var inte dumt att åka hoppa-på-och-av-buss och välja själv var man vill fördjupa sig i.
Checkpoint Charlie är nu bara ett tragiskt minnesmärke.
Halvmaratonet gick här förbi. Inlineåkarna kom först.

Att jag förra året blev förälskad i fenomenet Ampelmannen är känt.
I år köpte jag örhängen med den lille mannen.
Vi bodde på pensionat nära våra vänner i de sydvästra förorterna till Berlin. Det var roligt att se något annat än de centrala delarna även om det ibland var tidsödande med resorna.
I Steglitz finns denna vägg fylld med namn på förintelsens offer.
Den har funnits här i några dagar och väckte stark debatt inför uppförandet.
 
Ampelmannen i rött är inte lika kul.


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

En intressant stad, där går man inte mot rött ljus...

Anna sa...

Så mysigt ni verkar haft. Det är en spännande stad, min man vill gärna åka igen!