måndag 1 april 2013

Books & Dreams

Ett recensionsexemplar av tidningen Books & Dreams damp ner i brevlådan för någon vecka sedan och nu i påsk har jag haft tid att studera den närmare. Det är svårt att ge ett omdöme efter bara ett nummer, men här är i alla fall mina ärliga synpunkter.

Jag gillar formatet, papperskvaliteten och doften av tidningen men är mindre förtjust i alla olika färger och textsnitt texten presenteras på, det ger ett rörigt intryck för mig.

Det är Bonnierförlagen som ligger bakom Books & Dreams och visst ligger tyngdpunkten av reportagen på deras egna författare oc böcker MEN bland tipsen om vårläsningen finns många böcker från andra förlag representerade och även i djupintervjun med debutanten Jenny Åkervall. Resereportage från Paris med Mikael Nyqvist. Intervju med en deckarkung och ett par andra artiklar blandas upp med recept på hamburgare! Vad 17 har det här att göra? Matrecept i en boktidning? Dessutom är hamburgare mycket obokvänlig mat. Man kan inte äta dem samtidigt som man äter, det blir bara kladdigt.

Tidningen två höjdare i min smak var Barcelona i hälarna på Carlos Ruiz Zafón och intervjun med Chimamanda Ngozi Adichie med vidhängande novell. Jag kan mycket väl tänka mig att ta en prenumeration på Books & Dreams, men det får bli till hösten när höstmörkret och läslusten återvänder.

P.S. Prenumera nu och få specialpris på hudkräm? Det förstår jag inte. Jag vill inte ha en hudkräm av ett för mig okänt märke. Vill tidningen ge bort en present istället för att sänka prenumerationspriset så varför inte en pocketbok eller något annat läsrelaterat? D.S.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Efter att ha läst om denna lite här och där så låter det som en tidning som jag kan hoppa. Verkar lite för glättig.

Så kan jag inte heller förstå varför de använder sig av en engelsk titel till ett svenskspråkigt magasin. Det om något känns ganska fantasilöst.

mimmimarie sa...

Smutstiteln: Du har rätt. Jag som brukar vara så känslig för engelska i vår svenska vardag har inte ens reagerat.

bloggbohemen sa...

Books & Dreams testade jag i tre nummer men har nu sagt upp prenumerationen. Den var alldeles för rörig och ofokuserad för min smak. Dessutom är jag heligt trött på att allt, precis allt, skall kopplas till mat och kockar så receptavsnittet retade gallfeber på mig. Den där hudkrämen - heter den nåt med Bee? Fick med en sådan handkräm på Bokmässan och den luktade ... hemskt.

mimmimarie sa...

Bloggbohemen: Kommer tyvärr inte ihåg. Jag slängde erbjudande om hudkräm för det irriterade mig.