onsdag 24 april 2013

Njut av Stockholms gröna rum

En av Sveriges bästa trädgårdsbloggar drivs av Hasse Wester, alias Slottsträdgårdsmästaren. Till vardags är han just slottsträdgårdsmästare på Engsholm slott men också bloggare, fotograf, Stockholmskännare och allmänt trädgårdskunnig. Jag har följt hans blogg i flera år och som bloggare vet man ju vilket engagemang som krävs och tid det tar att blogga och göra det så bra som Hasse gör det. I boken Stockholms gröna rum har han lyckats förena många av sina talanger och skapa en riktigt fin bok.

Det är en bok som säkerligen tilltalar inte bara trädgårdsälskare och stockholmare utan den har ett betydligt bredare attraktionskraft än så. På sina otaliga vandringar runt Stockholm har författaren lärt känna sin stad och nu har även vi landsortsbor chansen att ta del av huvudstadens grönare attraktioner. Det är trädgårdar med rent allmänt intresse som beskrivs blandat med personliga reflektion över planteringar, plantval och hur de naturliga förutsättningarna utnyttjas.

Varje grönt rum är vackert illustrerat av författaren själv där han inte har skytt några medel för att få den bild han vill ha. Han har klättrat upp i kyrktorn och lånat hotellrum för att fota. En allmän beskrivning över platsen och dess historia finns såklart med men här hittar läsaren också plantlistor, hur besökaren hittar hit och var det bästa fikastället i närheten finns.

Stockholms gröna rum är inte en bok jag kommer att ställa in i bokhyllan utan den är som gjord för att ligga framme och locka till läsning då och då. Jag ser mig själv läsa, bläddra, inspireras och längta. För min del hoppas jag att Hasse Wester har fått blodad tand och funderar på att ge ut fler böcker. Andra tänkbara teman kan vara Slottsträdgårdar i Sverige, Koloniträdgårdar att inspireras av, Andra svenska städers gröna rum.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Valdermarsudde är ett favoritställe.

PIa

Hanneles bokparadis sa...

den ska jag nog skaffa, varje sommar åker jag till huvudstaden och tittar på trädgårdar, sett nog ganska många, här några:
http://hannelesparadis.blogspot.se/search/label/Stockholm

mimmimarie sa...

Pia: Därifrån har jag oxo fina minnen.

Hannele: Det är en fin bok.