lördag 6 april 2013

Kaddish på motorcykel - en dos religionskunskap

Det är befriande att läsa en bok skriven av en son om sina föräldrar, och i synnerhet om fadern, som saknar bitterhet utan istället är fylld av kärlek. Leif Zern är litteratur- och teaterkritiker som berättar om sin uppväxt i Stockholm under små ekonomiska medel men med en stor portion av sammanhållning och familjekänsla. Leifs far var jude som gjorde det oerhörda, gifte sig med en vanlig svensk flicka. Hon övergick till judendomen och fick från grunden lära sig vad det innebär att vara judinna. I Kaddish på motorcykel får läsaren en grundlig föreläsning om judendomen, förklaringar till seder och bruk, vilka högtider som firas, vilken mat som äts och vilka svårigheter det innebär att vara jude i Sverige. Denna kunskap serveras av Leif Zern med lätt hand och stor berättarglädje.

Titeln syftar på dilemmat Leifs far ställs inför när hans mor går bort. Det ska läsas bön i elva månader efter en död anhörig, två gånger om dagen. Inte så lätt när man inte får åka bil eller något annat på hjul. Fadern kompromissade alltså med att åka mc. Vissa kompromisser tillåts, en del mer lätta att leva med än andra. Modern fuskade t ex med maten ibland. Det är så mänskligt att läsa om familjen och deras problem kring detta. När jag i mitten av 1980-talet kom till London som au-pair hamnade jag i en judisk familj. Det var en icke-ortodox familj där det bara fanns en diskho och en uppsättning grytor och där frun i huset i hemlighet älskade bacon. Hon hade ett paket gömt längst in i kylen ifall hennes mor skulle komma på besök och inspektera köket. Året jag tillbringade hos denna familj lärde mig oerhört mycket och att läsa Kaddish på motorcykel gav mig ytterligare förståelse och kunskap. Det är med tillfredsställelse jag lägger ifrån mig boken som spridit glädje, vemod och ökad förståelse.

Andra som läst och tyckt om boken är och dagarna går, Bokmoster och Hannelesbibliotek.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

Helt underbar liten stor bok.