söndag 7 april 2013

Piratenposten

På besök i Skåne förra veckan ramlade jag över ett par gamla årgångar från 2005-2008 av Piratenposten. Det är en fantastiskt fin medlemstidning utgiven av Fritiof Nilsson Piraten Sällskapet. Du kan läsa mera om sällskapet här och hur det går till att bli medlem.

Jag bläddrar i n 1 från 2008 och läser en artikel av Daniel Hjorth, Piratens vän och förlagsförläggare som berättar att Piraten var oförmögen att skriva nya historier de sista 25 åren av sin levnad. Han försökte men de stannade i hans huvud. Detta berodde på en lång och trogen spritkonsumtion. Här finns en artikel om Piratens första barnflicka.

I samma utgåva redogörs också för hur det gick när Vilhelm Moberg försökte bjuda Piraten på ålagille. Förberedelserna hade pågått i veckor för att åstadkomma alla de sorters ål som man kunde tänka sig. Luad ål, ålasoppa, halmad ål, rökt ål etc. Moberg var stolt över vad han åstadkommit men Piraten lät sig inte imponeras utan sade: "Du får förlåta mig Vilhelm men de här metmaskarna äter jag inte". Moberg blev kritvit i ansiktet när Piraten fortsatte "Ni är välkomna till Kivik i höst, så kan ni verkligen få smaka på riktigt ål..."

Jag återkommer med flera Piratenhistorier.

Inga kommentarer: