lördag 26 februari 2011

Ormens väg på hälleberget - Torgny Lindgren

När boken kom ut 1982 blev det Torgny Lindgrens egentliga genombrott som författare och den har översatts till flera språk. Jag tycker själv att det är konstigt att det har dröjt tills nu innan jag läste den. Kanske beror det på att jag känner till handlingen. Den här gången har jag sett filmen före jag läste boken och bägge två var mycket bra. Det var i och för sig ett tag sedan jag såg filmen som hade premiär 1986 men den har etsat sig fast hos mig. Många duktiga skådespelare figurerar i filmen som Ernst Günther, Stellan Skarsgård, Stina Ekeblad, Pernilla August m fl.

Att titeln är biblisk, rån Ordspråksboken, förvånar mig inte. Dessutom i vanlig Lindgrensk stil finns det många hänsyftningar till bibeln i boken. Språket är västerbottnisk dialekt och läsglädjen/lyssnarglädjen förhöjs ytterligare av att det är författaren själv som på sitt oefterhärmliga sätt är uppläsare.

Handlingen då? Jo, i korthet är det historien om en familj i Västerbotten i mitten av 1800-talet som inte kan försörja sig eller betala sitt arrende. De har skuld till handlaren i byn, först till fadern och sedan till handlarns son, och de tar ut skulderna i natura så att säga. Tre olika kvinnor i famlijen tvingas till samlag med handlarn för sin och sin familjs överlevnad. Slutet ska jag inte avslöja men nog tyckte jag det var lite snopet i alla fall.

2 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Jag har inte läst boken men däremot sett filmen. (Det här låter som något som många brukar säga!) Filmen är bra och jag kan tänka mig att boken kanske t.o.m. är bättre!

Metta Karlsson sa...

Jag har läst den när jag läste litteraturvetenskap. Borde se filmen.