lördag 25 augusti 2012

En tur till Karlshamn

Det är något visst med Karlshamn, en vänlig stad där fortfarande mindre butiker är livskraftiga och står emot de större kedjornas konkurrens. Här finns mycket kvar av den vacka, gamla träbebyggelsen att njuta av och ett fantastiskt antikvariat mitt i stan, Antikvariat Bode Carlshamn, med en sympatisk ägare som visade sig ha samma ambition som jag, nämligen att läsa ett verk av varje nobelpristagare. Jag önskar att jag hade haft mer tid att stanna kvar och prata och botanisera bland hyllorna. I Karlshamn, i Vägga, ligger en härlig fiskrestaurang där lunch intogs och vädret var vackert nog att sitta ute och äta.

Böcker, böcker, böcker i två våningsplan

Det behövs tid, tid och åter tid för att botanisera här.

Två böcker blev det. En från Rumänien som jag ska spara
 till nästa år då ju Bokmässan sätter Rumänien i fokus och en
 om nobelpristagarna fram till 1983.

Finns det något godare än färsk fisk.

1 kommentar:

Mrs Calloway sa...

Karlshamn är en fin stad, verkligen. där har jag bott i flera år. måste försöka åka dit någon gång och gå på antikvariatet du talar om, mimmimarie