söndag 29 december 2013

Läsplaner för 2014

Det blir lite upp-och-nedvända världen att först skriva om nästa års läsplaner innan 2013 är redovisat och lagt till handlingarna, men so what. Mina föresatser inför 2014 är:

  • Att främst läsa det som roar mig.
  • Att försöka beta av en hyllvärmare i månaden (har ca 80)
  • Att fortsätta läsa minst ett halvt dussin nobelpristagare
  • Att fortsätta läsa ikapp alla Augustprisvinnare i skönlitterära kategorin
  • Att fortsätta läsa ikapp alla vinnare av Piratenpriset
  • Att fortsätta läsa biografier över historiska personer, företrädesvis kvinnor
  • Att inte hoppa på för många utmaningar i bloggosfären som jag sedan får svårt att hinna med och blir stressad
  • Att satsa på att läsa svenska, kvinnliga 1800-talsförfattare som jag är sorgligt dålig på.

    Här är en lista över kvinnliga författare från 1800-talet. Har jag glömt någon som ni kan tipsa om blir jag glad. Fetmarkerade har jag redan läst något av.
  • Mathilda Malling (Stella Kleve)
  • Fredrika Bremer
  • Malla Silverstolpe
  • Sophie Elkan
  • Victoria Benedictsson
  • Emelie Flygare Carlén
  • Sofie von Knorring
  • Ann Charlotte Leffler
  • Christina Charlotta Ulrika Berger
  • Lotten von Kraemer
  • Cecilia Bååth-Holmberg
  • Ottilia Adlerborg
  • Alfhild Agrell
  • Frida Stéenhoff
  • Eleonora Charlotta D'Albedyhll
  • Johanna Carolina Deleen
  • Sofie Eugenie Hortense "Nennie" af Geijerstam
  • Maria Sandel
  • Fredrika Charlotta Runeberg
  • Martina von Schwerin
  • Wilhelmina Stålberg
  • Anna Wahlenberg
  • Jenny Maria Ödman (Braun)
  • Laura Fitinghoff
  • Helena Nyblom
  • Wendela Hebbe
  • Marie Sophie Schwartz
  • Henrica Carolina von Platen
  • Mathilda Roos
  • Thekla Knös
  • Julia Christina Nyberg (Euphrosyne)
  • Amalie Skram (även hon norska)
  • Hilma Angered-Strandberg
  • Anna Maria Lenngren
  • Madame de Staël (iaf gift med en svensk)
  • Selma Lagerlöf
  • Märta Helena Reenstierna
  • Alma Breinholm-Åkermark
  • Ellen Key
  • Sofia Kovalevskaja (född ryska)

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Det var en mycket imponerande lista. Mycket spännande dessutom. Jag ser fram emot att läsa och lära via dina kommande blogginlägg!

mimmimarie sa...

Ingrid: listan är visst lång och imponerande och hinner jag bara med att läsa ett fåtal blir jag nöjd. Detta är nog ett projekt som får ta sin tid.

Anna sa...

Så bra nyårslöften! Ett av mina kommer att vara att lustläsa mer, inte allt för många måsten utan plats för improvisation!

mimmimarie sa...

Precis Anna. Nu när min läslust är på återgång vill jag inte döda den med för mycket krav.

Hanneles bokparadis sa...

1800-tals kvinnor är verkligen kul

Lyrans Noblesser sa...

Finfin lista!