måndag 30 december 2013

Tankar kring läsåret 2013

2013 var året jag firade min stora födelsedag på Island och att läsa isländskt föreföll naturligt. I de isländska sagorna fann jag oväntat något som jag gillade och det blev en del av de lästa under året. Dessvärre tycker jag inte riktigt lika bra om den moderna isländska litteraturen, specifikt då deckargenren, som jag smakat lite av.

Det är alltför lätt att haka på läsutmaningar som brukar finnas i överflöd i bloggosfären. Lite mer restriktiv har jag blivit genom åren men en favorit är Tre på Tre som jag deltog i för tredje gången i år. En kravlös utmaning där man själv väljer vilka tre böcker man vill läsa. I år blev det isländska sagor för min del. Kaosutmaningen var en rolig grej att delta i och inte så svår att slutföra faktiskt. I Lyrans Jorden-runt-resa har jag varit med på stoppen i Europa, Afrika och Asien hittills. En klassikerutmaning drogs igång i våras och jag hann med ett par titlar innan själva utmaningen verkar ha gått i stå.

Hela våren hade jag serie med Svenska Dagbladets årsböcker där deras val av de viktigaste litterära händelserna i Sverige publicerades mellan åren 1923-43. Mitt helt godtyckliga urval ur årsböckerna år för år skrev jag om på tisdagarna. När årsböckerna tröt gav jag mig i kast med att skildra ett utflyktsmål i Sagobygden varje vecka och detta projekt pågår fortfarande. Dessutom roar jag mig med saxa anekdoter ur Piratenposten och ger dessa oregelbundet plats på bloggen. Här finns fortfarande en del material kvar att ösa ur.

Mitt projekt att läsa alla Nobelpristagare och Augustprisvinnare går vidare. Tack vare Fler Nobeller kunde jag pricka en hel radda nya författare på min nobellistan. Årets Augustprisvinnare köar jag fortfarande på. På Facebook var vi ett tjugotal som lästa Alice Munros Brinnande livet och bokcirklade om den med att diskutera ett par noveller i veckan. Ett trevligt och enkelt sätt att utbyta åsikter. 2014 blir det en liknande cirkel om Brasilianska noveller under ledning av och dagarna går som jag ser fram emot.

Till höstterminen blev jag antagen till en kurs i modern tysk litteratur på distans hos Linnéuniversitetet. Dessvärre kunde jag p g a sjukdom inte fullfölja, men jag hade glädje av kursen ändå. Kanske det går att gå om något år.

På temat Tyskland måste jag nämna bloggfenomenet Tysk torsdag som Bokmoster dragit igång. Vi är en handfull bloggare som hakat på och som skriver om litteraturrelaterade ämnen om allt mellan himmel och jord en gång i veckan. Det är mycket trevligt.

Under hösten har jag börjat använda min E-bokläsare. Den kommer aldrig att bli mitt huvudsakliga sätt att läsa men jag ser det liksom ljudboken som ett bra komplement till den traditionella boken. Via biblioteket öppnar sig en skattgruva av litteratur att ladda hem och läsa. Det jag främst läst hittills är äldre böcker som inte längre är så lätta att få tag på på traditionell väg.

Sist men inte minst fick jag 2013 mitt första internationella uppdrag. Random House Group hörde av sig och ville skicka recensionsexemplar till mig, vilket de såklart fick. Perfect av Rachel Joyce (med den något krångliga titeln Två sekunder i Byron Hemmingsliv) som kommer på svenska i april. Den andra boken var Serving Victoria av Kate Hubbard.



2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

läsa alla Nobelpristagare låter intressant, men alla är nog inte så bra...

Bokmoster sa...

Kul att läsa om ditt läsår! De tyska torsdagarna fortsätter vi med även under nästa år, hoppas du hänger på i mån av tid o lust.