torsdag 20 mars 2014

Mozart i Tysk torsdag

Engelsmannen Hugh Ottoaway har åstadkommit en vacker och läsvärd bok om Wolfgang Amadeus Mozart, med samma namn som titel.

Jag har läst den främst för att lära mig mera om Mozarts liv och tid. Visst älskar jag hans musik och beundrar geniet i honom men när beskrivningarna av olika tonarter i moll eller dur eller när författaren gräver ner sig i musikaliska termer, tappar jag intresset så smått. Detta är en bok jag läst med urval och gillat väldigt mycket det jag har läst. Verket är rikt illustrerat. Det är lättillgängligt men går ändå på djupet i beskrivningen av människan bakom notstället, hans familjeliv och konstnärliga utveckling.

Tysk torsdag


4 kommentarer:

Sanna sa...

Är det en tegelsten?

Hanneles bokparadis sa...

städat och hittat gratis cd med Mozart

Bokmoster sa...

Det låter som en spännande bok, människan bakom är ju så intressant. Kul med lite musik denna tyska torsdag :)

mimmimarie sa...

Nej, det är ingen tjock bok, ca 200 sidor och rik på illustrationer.