måndag 27 juni 2011

Jean Giono - Mannen som planterade träd

Jag blev så glad när jag upptäckte att radioföljetongen skulle vara Mannen som planterade träd. Den har jag tänkt låna sedan den kom ut på svenska först förra året men det går lika bra att lyssna. Boken är endast 30 sidor lång och materialet fylls ut med bakgrundsinformation och en intervju med författarens dotter. Bakgrunden till boken är minst lika spännande och rolig som boken själv. ”Det bästa” utlyste 1953 en tävling om ”Den märkvärdigaste människa jag någonsin träffat”. Jean Gionos bidrag handlade visserligen om en märkvärdig människa, det var bara det att historien var uppdiktad. En modern fabel som har blivit en modern klassiker.
En fattig fåraherde i bergiga trakterna av Frankrike har vigt sitt liv till att plantera träd där det tidigare endast var en öken, kargt och otillgängligt. Han planterade hundratusen träd och medan åren går och herden blir gammal blomstrar inte bara träden utan även trakten där skogen börjar växa återfår liv. Bäckar börjar rinna och människor flyttar hit och blir lyckliga.

Författaren var ekolog och före sin tid. Detta är en bok skriven för snart 60 år sedan som är högaktuell idag när vi kan köpa träd till att planteras i Afrika och på andra ställen för miljöns och människornas skull. Boken är i sanning en liten pärla, finstämd och manar till eftertanke. Den trädplanterande herden beskrivs avslutningsvis så här:

”Jag grips av oändlig respekt för denne gamle obildade bonde som förmått genomföra ett verk värdigt Gud själv”.

Inga kommentarer: