lördag 11 februari 2012

Viveca Lärn - Sanningen om Saltön

Jag har läst samtliga av Viveca Lärns romaner om Saltön och njutit av filmatiseringen av böckerna på TV. Därför kändes det ganska naturligt att också läsa Sanningen om Saltön, eller rättare sagt lyssna. Det var Viveca själv som stod för inläsningen och det var nog rätt val eftersom det var en såpass personlig bok.

I Sanningen om Saltön får vi inte bara ta del av bakgrunden till böckerna, hur Viveca fick ihop de olika karaktärerna och varifrån mycket av inspirationen har kommit. Detta är också en memoarbok av slag då hon relaterar sin barndom, uppväxt och tidiga karriär i det som danat henne, kärleken till Bohuslän och längtan att skriva.

Sammantaget blir det en ganska fin kombination av lättläst bok och insikt i ett författarskapande och ett måste för alla Saltönälskare.

4 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Har inte läst böckerna, men däremot sett TV-serien som jag tyckte var lite småmysig. Gillar gubbarna på bänken. De där som kommenterar allt. En av skådisarna, Evert Lindkvist, köpte en bok av mig när jag var på Konsum i Hyltebruk och signerade böcker. Han skulle ge den till sin fru, jag hoppas att frun gillade boken:)
Jag har läst Kvinnan som var en fyr, av Viveca. Den kan jag rekommendera!

mimmimarie sa...

Tack för tipset Monika. Det blir nog Kvinnan som var en fyr för mig också vad det lider.

Hanneles bokparadis sa...

Jag gillar verkligen Viveca Lärns böcker. Jag har en kompis som bor på Skaftön, som platsen egentligen heter... Hon har skrivit en kokbok om Saltön.

Anna sa...

Jag var inte förtjust i Öster om heden men den har ju fått ganska bra kritik av andra. Om man gillar Saltön så kan säkert den nya serien passa också.