lördag 5 maj 2012

Selma Lagerlöf - Herr Arnes penningar

Då och då tar försöker jag mig på en av Selma Lagerlöfs böcker med en förhoppning att jag kanske ska kunna omvärdera henne lite grand. Sorgligt nog har jag ännu inte riktigt blivit helt vän med hennes diktning och författarstil. Jag finner hennes stil lite för melodramatisk, för gammaldags och rent ut sagt trist. Herr Arnes penningar är dessvärre inte boken som omvände mig.  

Huvudpersonen är Elsalill och att bara hitta på ett så fånigt namn* med ett inbyggt dimunitiv är att sätta tonen för karaktärens litenhet och hjälplöshet. Nåja, 1586 är Elsalill ensam överlevande vid ett rån mot en prästgård där en stor summa pengar stjäls och husets övriga invånare brutalt mördas. Elsalill låter sig dåras av en skotte, Sir Archie. Hon är ett våp som tror på alla hans lögner och de luftslott han bygger för att snärja henne, när han i själva verket är en av förövarna.

Läsaren får följa när Elsalilla brottas med sitt samvete, sin kärlek till sir Archie, där skuld och förlåtelse står i centrum. Jag kan tycka att det är ett angeläget ämne att behandla men med ljudbokens uppläsares röst, attityd och sätt att läsa blir det bara sentimental smörja och jag retar mig på Elsalill.

* Det där med fånig namn är något jag tidigare stött på hos Selma Lagerlöf, i Kejsaren av Portugallien heter den olyckliga hjältinnan Klara Fina Gulleborg. Helt osannolikt!!!

7 kommentarer:

Anna sa...

Berättelsen utspelar ju sig i Bohuslän och i kommunen där jag jobbar heter gatan som leder fram till biblioteket Selma Lagerlöfs gata. Jag brukar använda Drottningar i Kongahälla i min undervisning :-)

mimmimarie sa...

Drottningar i Kongahälla är en obekant storhet för mig Anna.

Anna sa...

I min hylla delar Herr Arne band med drottningarna - därav min koppling. Inte helt självklar för alla andra ;-)

Hanneles bokparadis sa...

jag gillar Selma och hennes berättarkonst, Herr Arnes penningar är dessutom lagd till Marstrand som inte helt obekant.

P.S.
jag har en liten utlottning

blogg_bohemen sa...

Herr Arnes penningar tvingades vi läsa i högstadiet och skall jag uttrycka mig diplomatiskt så tyckte jag inte om boken. Tycker däremot att SVT:s filmatiseringar av olika verk av Lagerlöf har varit riktigt bra, men jag känner ett visst motstånd när det kommer till att läsa något av henne. Skyller på Herr Arne ... :)

Lyrans Noblesser sa...

Jag vet ju inte riktigt vad du läst, men jag tycker att Jerusalem är hennes bästa.

mimmimarie sa...

Ja, Jerusalem har jag läst och håller med om att den är verkligt bra.