tisdag 11 juni 2013

Ljungby berättarfestival



Den 14-18 juni pågår det i Ljungby berättarfestival. De brukar ha ett gediget program under dessa dagar, se här. En av programpunkterna lät extra intressant att jag har lockat med mig svärmor på en bussresa som arrangeras under festivalen. Vi ska resa i tre författares fotspår, nämligen Emelie Flygare-Carlén, Ester Blenda Nordström (vars bok Piga bland pigor jag skrev om här i våras) och Gertrud Almqvist. Samtliga har de anknytning till Ljungby med omnejd.

Gertrud Almqvist är helt okänd för mig. Hon var även känd under pseudonymen Molly Molander. Hon har bl a skrivit Genom Brottsjöarna i hamn  från 1899 som jag beställt på fjärrlån från biblioteket. Vi får se om den hinna komma innan resan på söndag.

2 kommentarer:

Anna sa...

Så härligt, vi tipsar båda om berättarfestivalen idag! Jag har en kollega som arbetar på sagomuseet och som alltid påminner mig.

mimmimarie sa...

Ja, det var ju en tillfällighet som kunde varit en tanke. Har du varit där Anna?