lördag 28 september 2013

Fredrik Lindström

En novellsamling med hög igenkännighetsfaktor. Författaren speglar den svenska livsstilen och andra liknande omdömen lockade mig till att läsa Fredrik Lindströms bok När börjar det riktiga livet? Så besviken jag blev, inte på författaren eller hans texter. Jag gillar Fredrik Lindström och tycker han är genial, men på själva innehållet.

I ingen av de 15 novellerna fann jag mig själv. Ingen igenkänningsfaktor. Antingen har jag lurat mig själv och är en annan än den jag tror eller så är jag så olik de människor som Fredrik Lindström skriver om. Det handlar om storstadsmänniskor och den fasen i livet lämnade jag bakom mig för många år sedan men det låter som en alldeles för enkel förklaring. Inte heller är särskilt många av karaktärerna särskilt sympatiska. De jagar alla en dröm, vill ha något bättre och glömmer att njuta av dagen och glädjas åt det man har. Carpe diem!

Det finns självklart en eller annan berättelse som fastnar. Mannen som köpte en dyr båt för att få knulla är ett exempel. Ett annat är den bortskämda curlingungen med 88 gosedjur.

Inga kommentarer: