torsdag 25 augusti 2011

Tematrio - Skolmiljö

Sommaren är definitivt slut när Lyran börjar med sina Tematrio igen. Den här veckan handlar det om böcker som utspelar sig i skolmiljö.

1. No och jag av Delphine de Vigan som jag skrev om här, handlar om en ung tjej som ska skriva en uppsats i skolan och som ämne väljer att intervjua en hemlös tjej.

2. En förlorad värld av Evelyn Waugh, tar sin början i den äldlaste av alla skolmiljöer, nämnligen universitetet i Oxford.

3. Två år i varje klass av Erik Zetterström alias Kar de Mumma. Den här gamla boken från 1923 läste jag för hur länge sedan som helst. Den handlade om två pojkar som hellre busade än gjorde sina läxor och således fick gå om en årskurs efter den andra. Jag kommer inte ihåg mycket mer än att jag tyckte den var tråkig och att den handlade om skolans värld.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kul, lite annorlunda val

Lyrans Noblesser sa...

En förlorad väld har jag bara sett, den skulle jag vilja läsa.