måndag 29 augusti 2011

Yoko Ogawa - En gåtfulll vänskap

Detta är min andra bekantskap med japansk litteratur, tidigare har jag endast läst Haruki Murakami, men jag måste säga att jag föredrar Yoko Ogawa av de två. Hon är född 1962 men har redan ett 20-tal böcker publicerade, tyvärr verkar denna vara den enda översatt till svenska.

En gåtfull vänskap handlar om en kvinna som försörjer sig som hushållerska via arbeten från en förmedling. En ny kund, en doktor i matematik behöver hennes tjänster. Det visar sig att han inte har några minnen efter 1975 då han drabbades av en trafikolycka. Hans närminne sträcker sig endast 80 minuter åt gången. Varje dag måste hushålleskan presentera sig på nytt och får av doktorn en eller flera frågor rörande siffror, hennes födelsedata eller telefonnummer t ex. Dessa analyserar han och blir glad om han finner primtal eller andra matematiskt roliga sifferkombinationer.

Förutom doktorn och hushållerskan figurerar också doktorns svägerska och hushållerskans son i boken. Ingen benämns med sina riktiga namn utan med sina titlar. Sonen döps till Roten eftersom hans huvudform liknar rottecknet. Mellan Roten och Doktorn uppstår en säregen vänskap, i mångt och mycket baserad på deras delad förkärlek för baseball. Vänskapen innebär en stor förändring för alla inblandade.

En kanske alltför oproportionerlig del av boken ägnas åt olika ekvationer, sifferkombinationer och matematiska problem men det blir aldrig ett hinder i läsningen eller handlingen. Ogawas stil är rättfram och utan större känslomässiga utläggningar, en stil jag gillar. Vänskapen beskriver hon på ett vackert och stilfullt sätt utan att gå över gränsen till det sockersöta. Jag kommer att hålla utkik efter om fler av hennes böcker översätts till svenska.

3 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Jag tyckte också mycket om den boken, särskilt hur hon fick in matematiken, och skulle gärna läsa mer av Ogawa. Tror att det finns fler översättningar till engelska, så det kanske får bli den vägen i väntan på att de svenska kommer.

Anna sa...

En riktig pärla till bok, vacker form och layout också.

Anonym sa...

Ja vad kul att du också gillade den! Jag tyckte också mycket om hennes sätt att skriva, enkelt men absolut inte torftigt. Matematik har aldrig varit min grej så alla matematiska snirklingar "tittade" jag bara på ungefär som en bild, utan att ens försöka förstå - och det fungerade alldeles utmärkt.