lördag 19 november 2011

Bokbloggsjerka - Bra böcker på främmande språk

Det var ett tag sedan jag deltog i Annikas bokbloggsjerka men jag tänkte ta skadan igen den här helgen. Den här veckan lyder frågan:

Vilken är din absoluta favoritbok av de som du har läst på ett annat språk än svenska?

Jag har svårt att välja bara en bok, utan det får bli en serie av fristående böcker. När jag först flyttade till England i mitten av 1980-talet upptäckte jag ganska snart Tom Sharpe och hans författarskap. Han skriver böcker som är bitska, ironiska, samhällskritiska och fullpepprade av engelsk humor.Jag har ett tiotal av hans böcker som jag släpat med mig genom många flyttar och även om det var länge sedan jag läste en av Sharpes böcker kan jag inte tänka mig att skiljas från böckerna.

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

honom har jag missat

Monika sa...

Engelsk humor? Det är ju nästan den bästa som finns. Har helt missat den här författaren.

Sara Pepparkaka sa...

Också en ny författare för mig- jag ska genast undersöka närmare!

Anna sa...

Åh, minns att jag slukade! Hade visst glömt just den här serien...

Fru E sa...

Jag har inte heller läst Tom Sharpe. Men brittisk humor gillar jag!