måndag 7 november 2011

Olga Tokarczuk - Gammeltida och andra tider

Olga Tokarczuk anses vara en av det nutida Polens främsta romanförfattare och jag föll pladask för hennes stil i Gammaltida och andra tider.

Byn Gammaltida vaktas av fyra ärkeänglar, en i varje väderstreck får läsaren veta inledningsvis. Den polska byn ligger mitt på landsbygden men ändå mitt i världsalltet. Det är några av byns invånare som får stå i fokus genom berättelsens framskridande där historien tar sin början 1914 och fram till vårt tidevarv. De får omväxlande flera små kapitel där de olika karaktärerna står i centrum och som oundvikligen spelar romanens titel om "andra tider". Vi har Pawels tid, Axas tid, Misias tid o s v men även spelets tid och fyrfaldiga sakers tid. Vi får glimtar av deras liv men på ett så skickligt sätt över tid att läsaren lär känna dem ändå.
Samtidigt som vi får följa människorna i byn finns där hela tiden i bakgrunden historien om två världskrig, judeförföljelse, kommunismens intåg och drömmen om västvärlden. De bägge dimensionerna är mycket skickligt invirade i varandra. Religionen, den katolska kyrkan är ständigt närvarande.
En stor del av berättelserna har lagt fokus på åldrande, sjukdom och död utan att boken för den delen blir tung eller svårläst. Den är magiskt skriven och jag är fast i Olga Tokarczuks berättarstil och kommer definitivt att leta fram de andra böckerna av henne som är översatta till svenska. 

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

låter intressant, inte läst så mycket polskt

Ingrid sa...

Jag skriver upp boken! Fint tips. Tack! Jag har läst "Styr din plog över de dödas ben" av Olga T- tyckte mycket om den. Tror att hon är väl värd "ett djupdyk".

Hermia Says sa...

Läste om henne i DN för inte så länge sen. Verkar riktigt intressant!