tisdag 22 november 2011

Thomas Nydahl - Långsamhetens nej

Thomas Nydahl är en författare jag länge varit nyfiken på och äntligen kom jag till skott och beställde Långsamhetens nej från biblioteket. Det fick bli fjärrlån när tyvärr min kommun inte hade något i sin katalog.

Den här boken träffade mig lite som en knytnäve i magen och jag fick kippa efter luft ett par gånger. Den är stark, den är omedelbar, den är eftertänksam, den är så mycket mera än vad böcker brukar vara. Den består av en mängd ganska korta texter men på dessa korta rader lyckas författaren fånga kontentan, själva pudelns kärna om och om igen. Det är oerhört skickligt utfört hantverk och demonstrerar än en gång att tegelstenar ofta är för långa. Varför ordbrodera när det går att säga enkelt och lättillgängligt.

Thomas Nydahl sjunger långsamhetens lov och hyllar tiden innan motorvägar och mobiltelefoner. Många av tankarna är sympatiska men Nydahl vet lika säkert som jag att det inte går att dra tillbaka tiden. Jag har själv lämnat ett hetsigt liv i stan för ett med ett långsammare tempo på landet och aldrig ångrat mig.

Boken igenom citerar Nydahl gärna andra författare och spinner vidare och utvecklar deras tankegångar, Susan Sontag, Marguerite Duras och Amos Oz för att nämna några.

Min läsning blev hackig, jag stannade upp, läste om, tänkte och längtade efter att göra anteckningar men ajabaja i en lånad bok. Jag känner ett starkt behov av att köpa ett eget exemplar, att läsa om igen och anteckna och göra hänvisningar i texten så mycket jag vill. För mig är det annars svårt att försöka komma ihåg briljanta tankegångar, sanningar och slutledningar. Jag har valt ett citat som fastnade hos mig;

Ty rutinen är människans konst att kopiera naturens konst. I naturen är allt rutin. Årstiderna följer på varandra i sakral ordning. Säden mognar, bladen växer, blommor och frukt följer och sedan kommer hösten.
Thomas Nydahl har sin egen blogg för den som blir nyfiken på att läsa mera av hans texter.  Även Petra Rhodin har skrivit om Långsamhetens nej på sin blogg.

2 kommentarer:

Titti/Hellre barfota än boklös sa...

Jag håller på och läser boken nu. Lånade hem den från biblioteket i förra veckan. Intressant att läsa dina reflektioner som överensstämmer mycket med mina egna tankar så här långt.

Inre exil sa...

Hej
jag ville bara säga att du kan köpa boken direkt av mig för en symbolisk summa.
Tack för dina goda ord om min bok.
Skicka bara ett mail till
thomas.nydahl@gmail.com

vänligen Thomas Nydahl