tisdag 29 november 2011

Frågeformuläret kommer från En bok om dagen och ska förhoppningsvid underlätta för min hemligen bokvän.

Bokinlägg - pocketbyte
Inför pocketbytet till jul, även kallat Julklappspåse Large - specialare, ska alla deltagare skriva ett inlägg som handlar om böcker och läsning. Några frågor att utgå ifrån är dessa:
* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Romaner eller biografier över historiska personer.
* Favoritförfattare?
Egentligen inte.
* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Engelska, tyska och eventuellt danska.
* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Ja, gärna. CD-böcker i bilen och MP3-böcker.
* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nej.
* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Ja, i bloggen finns högst upp länkar till lästa böcker 2007-2010
*Vad är du ute efter, då du läser?
Jag vill resa i tid och rum från min läsfåtölj, jag vill uppleva, böcker med en wow-upplevelse är tyvärr alltför sällsynta, jag vill lära mig om andra länder och deras kulturer, jag vill läsa om människor i tider som gått, men fakta, inte romantiserade historiska berättelser.
* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Läser aldrig skräck, fantasy, deckare och mycket sällan lyrik, crossover eller chick-lit.
* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Nej, inte vad jag kan komma på.
* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Nawal El Saadawi – Den stulna romanen
Imre Kertész – Mannen utan öde
Orhan Pamuk – Det tysta huset
Yvonne Hirdman – Den röda grevinnan
Dessutom!
Jag har svårt för tegelstenar. Jag försöker läsa ett verk av varje nobelpristagare i litteratur och här finns en lista över vilka jag i dagsläget har klarat av. 

Frågeformulär - pocketbyte
* Vad gör du helst på fritiden?
Läsning, trädgård, min hund, släktforskning.
* Samlar du på något?
Roliga, udda örhängen.
* Favoritfärg?
De flesta utom rött.
* Teve-serier som du uppskattar?
Downton Abbey, Vem tror du att du är, Babel, Engelska trädgårdar.
* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Dricker endast te och då rött te. Gillar ej grönt te eller med smak av citron.
* Vilket slags godis tycker du bäst om?
Är diabetiker och håller mig till naturgodis, torrt sådan såsom japanmix eller bombay mix.
* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?
Plastiga masstillverkade grejor, doftljus, kitch el dyl.
* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?
Hemmagjort eller hantverk som tillverkaren lagt ner kärlek och tid på.

Inga kommentarer: