söndag 25 augusti 2013

Gårdarna runt sjön och Birgit th Sparre

En önskan jag haft sedan tonåren uppfylldes nyligen, nämligen att åka i författarinnan Birgit Th Sparres fotspår och titta på Gårdarna runt sjön. Som tonåring slukade jag böckerna i herrgårdsserien och drömde romantiska drömmar och jag lär inte ha varit den ende att döma av turistströmmen runt sjön Åsunden i Västergötland. Folk cyklade, bilade och åkte buss mellan gårdarna och på alla fik och restauranger var det gott om folk. Litterär turism som bäst.

Vackra medeltidsmålningar i Södra Åsarps kyrka

Torpa stenhus
Trappan i Torpa stenhus

Kungssalen i Torpa stenhus

Gustav Vasas säng. Från Torpa stenhus hämtade han
 sin tredje fru Katarina Stenbock.

Sjöred. Birgit Th Sparres barndomshem. Här har också
Stenmark bott ett tag.
Höjenäs. Idag restaurang och fik.

Åsundsholm. Här bodde Birgit som barn. Idag är det golfklubb, restaurang och fik.

Birgit Th Sparre ligger begravd tillsammans med
 sina föräldrar på Finnekumla kyrkogård.

 
Imorgon skriver jag om biografin över Birgit Th Sparres liv.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilka fina vyer och vilken intressant tur du har gjort. Birgit Th Sparre är ju en institution i sig och jag tycker att det är väldigt roligt att hon blivit odödlig (för det tror jag att hon är).

Lena sa...

På Åsundsholm har jag tillbringat en hel del läger med kyrkans Ansgarsjuniorer och kyrkans ungdom en gång i tiden.

mimmimarie sa...

Ingrid: ja det var en fin dag och jag njöt i fulla drag.
Lena: det är intressant med gamla gårdar och hur deras användningsområden växlat över tid.