söndag 18 augusti 2013

Myrrha - en minst sagt udda kärlekshistoria

Det var med tvekan jag plockade upp och läste Myrrha, men eftersom jag fått den av en vän vars smak jag brukar dela fick den följa med till Island. Där hade jag inte så mycket annat att läsa och därför tog jag mig snabbt igenom den. Viktorianska tiden är något av ett specialintresse för mig men aldrig har jag sett den skildrad på Ulrika Kärnborgs sätt förut.

Arthur Munby en man från överklassen med ett starkt intresse för arbetarklassens kvinnor, deras hårda arbete och smuts framförallt, leder honom till att inleda ett förhållande med Hanna Cullwick. Hon är piga och står längst ner på rangskalan, de lägsta bland de lägsta. Hon får de smutsigaste jobben, att skrubba toaletter och grytor och sota spisar. Detta omaka par inleder en kärlekshistoria där makt och underkastelse med starka inslag av masochism färgar berättelsen. Han smörjer in sig i aska och smuts för att tillfredsställa Arthur. Hon ser sig som en slavinna och kallar sig själv Myrrha. Runt halsen bär hon en grov kedja som för tankarna till slaveri. Hon gör det av kärlek. Deras förhållande är av/på under flera år. På den tiden var det otänkbart att hon skulle kunna stiga till hans sociala ställning, resten av samhället skulle sky ett sådant par.

Grunden till berättelsen är sann och både Hanna och Arthur har lämnat efter sig papper, dagböcker och brev som beskriver deras förhållande. Det är alla ingen porr läsaren bjuds på utan försök att dyka ner i två personligheter i en förgången tid, mycket annorlunda är vår egen. Dessvärre lyckas författaren inte riktigt med att krypa under skinnet på huvudpersonerna. Jag har svårt att förstå dem och än mindre sympatisera med dem och deras öde. Hannahs underkastelse sker av fri vilja och det är lite ironiskt att det till slut visar sig att det är Hannah som är den starka i förhållandet och inte den veke Arthur.

Inga kommentarer: