onsdag 27 april 2011

Böcker om prins Albert

När jag skrev om min fascination för den engelska drottningen Victoria i mitt bloggstafettinlägg på Världsbokens dag gav det mersmak. Drottning Victorias make, prins Albert, prinsgemålen figurerar såklart i böckerna om drottningen och hennes liv. Albert var hennes livs kärlek och det råder ingen tvekan om att det var djup och äkta kärlek mellan makarna. Han lär aldrig ha sett åt en annan kvinna och hon slutade aldrig att hylla och ära honom. Efter hans död 1861 när drottningen var 42 år gammal gick hon alltid klädd i svart och saknade honom så till den grad att dagens forskare är överens om att hon genomgick en mycket svår kris med efterföljande depression som varade i många år.

Albert har givetvis begåvats med flera böcker tillägnade bara honom varav jag har två i min ägo. En biografi och en brevsamling. Egentligen finner jag Albert ganska tråkig och det är tveksamt om jag köper någon mer bok som bara är tillägnad honom.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Hmm- ja, jag är heller inte så road av Albert. (Fast jag har inte läst så mycket om honom). Det man ser i serien "Edward VII" verkar ganska "träigt".

Anna sa...

Nu får du njuta av rojalistisk bröllopsyra imorgon då. Många vackra hattar lär det bli...