tisdag 19 april 2011

Den ovillige fundamentalisten - Hamid Mohsin

Hamid Mohsins Den ovillige fundamentalisten är min första bekantskap med en pakistansk författare och det var ett positivt möte. Boken ingår i Lyrans Jorden-runt-resa och hittills min favorit på resan. Varför?

Jo, för det första är det en modern bok utan att vara ”konstig”. Den är lättläst och hyfsat kort och fångade mig nästan från första sidan. Handlingen är i korthet en ung pakistansk man, Changez, som studerar på Princeton i USA och får ett jobberbjudande efter examen, ett erbjudande som inte går att säga nej till. Han är utvald, får hög lön, fina förmåner, resor i jobbet och har stora karriärmöjligheter framför sig när två plan flyger in i Twin Towers i New York. Det blir ett brutalt uppvaknande inte bara för mr and mrs America utan också för alla de muslimer som över en natt blir stämplade som terroristanhängare och begapas på gatan.

För huvudpersonen blir 11 september starten på en egen inre resa tillbaka till sitt ursprung i Pakistan. Läsaren får följa med i berättelsen när Changez berättar om sitt liv för en okänd västerlänning på en restaurang. Det är ett häftigt sätt för läsaren att ta del av berättelsen och spänningen stiger vem den västerländske främlingen är.

Den här boken tillhör absolut en av de bästa jag läst hittills i år, den fick mig att stanna upp och tänka till.

2 kommentarer:

Anna sa...

Riktigt bra läsning - håller med dig om att berättarformen var spännande. Jag tyckte mycket om boken och har pratat om den med många...

Lyrans Noblesser sa...

Kul att fler än jag verkligen gillade den här boken :-)