onsdag 6 april 2011

Bort, Bort - Anjum Hasan

Min dragning till och klockarkärlek för Indien beskrev jag lite grand igår när jag berättade om en helt annan bok som handlar om ett helt annat Indien, nämligen Mr Alis äktenskapsbyrå.

Sophie Das, huvudpersonens 25-åriga huvudperson söker meningen med livet och det är bokens röda tråd. Hon är en av många, många indiska ungdomar som flyttar till storstaden Bangalore från en mindre stad med hoppet om att finna livet, finna något annat än det barndomsstaden bjöd på. Hon ville bort. Nu när hon är i Bangalore och som så många andra där jobbar på ett outsourcat amerikanskt företag längtar hon hem igen, hem till det ”riktiga Indien”, hon vill bort igen.

Sophie och hennes vänner glider förbi i boken, alla med drömmar om bilar, stipendier för att plugga utomlands, lägenheter eller bara konsumtion och fester. Sophie förtärs av ytligheten och reser hem. Hemma är det allt annat än idylliskt. Hon finner sin familj i upplösning. Boken handlar om att inte höra hemma någonstans, att ständigt längta bort. Sophie lever i en brytningstid. En tid mellan det traditionella Indien och det moderna västsamhället som tränger sig på med sina värderingar och sin livsstil.

Här finns flera intressanta episoder som kommer att stanna kvar hos mig. Sophies hyresvärd är skyldig pengar och hotas inte bara med torpeder som kommer att klå upp honom om han inte betalar utan också av att hamna med namn och bild i tidningen för att han inte kan betala av sitt lån. Samme vegetariske hyresvärd går i taket när hans sonson bjuds på grillkorv. Pojken, balkongen där grillen stod och allt i dess närhet måste renas med diverse riter. Detta håller man på med i över en vecka. Detta är ett utmärkt exempel på kluvenheten i samhället, gamla och nya traditioner ställs mot varandra. Hyresvärden Mr Bhatt är nog min favoritkaraktär i boken.

Detta är två kaxiga uttalanden på Bangalores hemsida. Kolla själva. http://www.discoverbangalore.com/

Bangalore, a real cool place on Planet Earth.
Few Cities in the World have the power to attract and motivate a casual visitor to move there permanently.

Den här boken platsar som ett extranummer i Lyrans jorden-runt-utmaning som just nu vilar i Asien i april.

2 kommentarer:

Bitte sa...

Tack för din fina hälsning hos mig! :-)

Vad härligt att hitta hit och hamna rakt ner bland flera bokrecensioner, me like! Jag ska sätta mig nu och läsa lite av vad du skrivit, det är alltid så roligt med bra boktips.

Ha en fin dag!

Kramar
Bitte

violen sa...

Ah, nu kan jag kommentera här så bra!

hälsningar violen