måndag 4 april 2011

Tematrio - Böcker från 2000-talet

Lyrans utmaning den här veckan går ut på att: Berätta om tre romaner som gestaltar vår samtid. Svenskt eller utländskt - välj själv!

1. Sirila gentlemän sökes - Karin Brunk-Holmqvist är mitt första val. Våra pensionärer blir allt yngre och lever längre. Därför känns det som en bok i tiden där två äldre damer via kontaktannons söker varsin siril gentleman. Mysrolig bok av Österlens mästarinna i feelgood-litteratur med Skånekänsla.

2. Det känns som att det är inne att skriva böcker till eller om sina föräldrar, eller så är det så att jag har läst ovanligt många böcker på det temat de senaste åren. En av de bättre och mer moderna skildringarna är Åsa Linderborgs kärleksfulla porträtt av sin pappa i Mig äger ingen.

3. För att gå lite utanför Sveriges gränser landar vi i Indien tillsammans med Anjum Hasan i Bort, bort. Jag är i sluttampen på läsandet av denna bok och kommer att avhandla den mera utförligt om några dagar i jordenruntutmaningen som just mellanlandat i Asien. Den 25-åriga Sophie har flyttat till storstaden Bangalore för att komma bort från småstadshålan där hon växt upp och hamnar mitt i en snabbt snurrande spiral av jobb, fester, pengar, lån, bilar och konsumtion. Hon tröttnar, känner sig rotlös och återvänder till småstaden. Jag tycker den på ett bra sätt skildrar den snabba utvecklingen i länder som Indien och hur människorna inte riktigt hänger med.

1 kommentar:

Anna sa...

Anjum Hasans bok är verkligen mitt i samtiden. Det är spännande att läsa om hur världen förändras...